tiistai 3. kesäkuuta 2014

Ikuisuusprojekteja 2

Jihuu, on taas aika kirjoittaa ikuisuusprojekteista :D Tällä kertaa projektin aiheena on raha ja materia.

Raha - käyttö, budjetointi ja säästäminen

Vihaan rahaa ja säästämistä, rakastan tuhlaamista. Säästäminen on mulle sanana kirosana, koska mä en oo ikinä osannut säästää. Rakastan liikaa sitä, kun voi tilailla juttuja ja shoppailla kaupungilla vaatteita. Kyllähän tuhlailun jälkeen iskee aina morkkis, mutta nopeasti se on ohi. :D Näin opiskelijana ei valitettavasti vaan oo varaa tuhlata, mutta ei kyllä ole mahdollisuutta säästääkkään.

Jos haluaisin säästää esimerkiks 10e kuukaudessa, niin joutuisin pienentään mun viikkobudjettia (ruoka, hygieniatarvikkeet, kissanruoka, muut tarvikkeet), joka on jo niin pieni etten tiedä miten osaisin rahojani käyttää jos se siitä vielä pienenis. Kissaa varten on varattu 10-20e ja mulle ittelle 20-30 euroa. Täytyy tietysti muistaa, että oon energiajuoma- ja herkkukoukussa ja ne vie tuhottomasti rahaa, minkä takia syön tosi huonosti sillon kun ei oo koulua.

Kissalla on aina ruokaa ja hiekkaa, koska tietysti kissa on mun elämässä etusijalla. Ei kannata ottaa lemmikkiä, jos ei aio huolehtia kunnolla. :) Tietysti pitäis olla eläinlääkärimenoja varten rahaa säästössä, mutta onneks noissa asioissa vanhemmat voi avustaa jos sellanen hetki tulee.

Mä olen sitä mieltä, että rahalla voi saada onnen. Ainakin semmosen lyhyen ilon tuo tuhlaaminen mulle antaa. Pakettia kun noutaa postista niin ei voi muuta kuin hymyillä ja siitä jaksaa sitten välillä iloita useammankin päivän. Mut tietysti, jos on rahaa ja paljon materiaa, mutta ei yhtään ystävää niin on sillon vaikea olla onnellinen. Ihan kivahan se on, että ei oo loputtomasti rahaa. Ilo on suurempi, kun on joutunut odottaan sitä materiaa pidemmän aikaa.

Tavoitteena tässä projektissa on oppia budjetoimaan paremmin ja miettimään pidempään ennen kun rupee tilaileen jäätävän kalliita juttuja. Erityisesti mun pitäis oppia luopumaan mun paheesta, joka on Klarnan "osta nyt, maksa x" -kampanjat. Usein tulee tilattua jotain kallista Klarnan kautta ja sitten pitää muutama kuukausi panikoida, että saa rahat kokoon. Onneksi ei vielä kertaakaan oo ollut maksun kanssa ongelmia, vaikka oonkin ostanut yli 500 euron pelikonsolinkin Klarnan kautta. Näin opiskelijana on vaan pakko oppia käyttään rahaa vastuullisemmin ja huonon päivän varalta pitäis olla jotain kuitenkin säästössäkin. Ehkä mä yritän kesätöistä saada jonkin verran säästöön, vaikka palkka ei olekaan kun n. 1 000 euroa (4h työpäivät, joten ihan hyvä summa silti).

Ehkä mä joskus vielä opin. Pakko oppia, jos haluaa pärjätä tulevaisuudessakin, jos perhe kasvaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti